Udarbejdelse af løn

Løn er en essentiel del af regnskabet i enhver virksomhed med ansatte. Derfor er det en god ide at sætte sig grundigt ind i, hvordan udarbejdelse af løn foregår på den korrekte måde. Det kan du læse mere om her.

– Mikael Hansen, Revisor
Reducer din revisorregning

Hvad er udarbejdelse af løn?

I enhver virksomhed, hvor der er ansatte, skal der udarbejdes løn. Dette skal udarbejdes og indberettes korrekt, og foregå i tråd med de gældende regler. Når man skal udarbejde løn, skal man som udgangspunkt først og fremmest opgøre lønnen med udgangspunkt i bruttoløn for den pågældende måned. Det første der skal trækkes fra, er en række bruttotræk, der aftales mellem medarbejder og firma. Det næste, der bliver trukket fra, er ATP, multimedieskat og pension, hvis dette forekommer som en del af lønordningen. Derefter regnes der et AM-bidrag af det resterende beløb.

Det er kort sagt, hvordan man udarbejder løn, men her er en række x’er og y’er, som det kan være svært at have den fulde oversigt over som arbejdsgiver, og for den sags skyld også som medarbejder. Det er dog arbejdsgivers ansvar at sørge for, at lønnen bliver udarbejdet korrekt. Derfor er det en god ide at alliere sig med en kompetent og erfaren revisor, der kan hjælpe dig med udarbejdelse af løn, og sørge for at det hele foregår på den helt korrekte måde. Det er afgørende for tillidsforholdet mellem medarbejder og arbejdsgiver, at løn bliver udarbejdet og indberettet korrekt hver måned.

Hvad skal du være opmærksom på!

Derfor er der nogle ting, man skal være opmærksom på i forbindelse med udarbejdelse af løn. En af de mange faldgruber man skal undgå, når man skal udarbejde løn, er tastefejl. En tastefejl kan have store konsekvenser, når det er tale om løn. Dette sker typisk, hvis der er mange forskellige arbejdsgange, systemer, og ikke mindst medarbejdere som lønsedlen skal gennem, inden den indberettes. Jo flere hænder, jo større er risikoen for fejl. Dette er tilfældet uanset om medarbejderne er timelønnede eller funktionærer.

Der er mange regler omkring løn, der kan blive en faldgrube, hvis man kommer til at træde forkert. En anden er overenskomster og lovændringer. Dette kan have stor indvirkning på, hvordan en medarbejders løn skal udarbejdes.

Derfor kan det være en god ide at alliere sig med nogen, der kan håndtere og kontrollere dette aspekt af virksomheden. Med eksperthjælp til netop lønadministration, får man elimineret de mange usikkerhedsmomenter omkring udarbejdelse af løn i sin virksomhed.

Revisor København
Udarbejdelse af løn - Revisor Mikael Hansen
– Mikael Hansen, Revisor

Spar op til 50% på din nuværende revisorregning

Brug revisor Mikael Hansen til udarbejdelse af løn

Revisor Mikael Hansen kan tilbyde udarbejdelse af løn som ydelse, og hjælpe med at navigere i de mange besværligheder og regler, der findes omkring udarbejdelse af løn. Revisor Mikael Hansen kan tilbyde billige revisorydelser typisk op til 50% billigere end de fleste andre revisorer på markedet. Dermed kan du få den ydelse, du har brug for i høj kvalitet og en lav pris. Der kommer heller ingen overraskende ekstraudgifter, og der er faste priser, så du ved præcis, hvad du skal forholde dig til. Du kan også altid henvende dig, hvis du har spørgsmål.

Revisor Mikael Hansen holder til i København, men du er velkommen til at tage kontakt uanset hvor i landet, du befinder dig. Du kan altid skrive en e-mail på mikael@revisormikaelhansen.dk eller ringe på telefon +4530295790. Hvis du har mindre spørgsmål eller henvendelser, står jeg altid til rådighed uden ekstra omkostninger for dig.

Kontakt mig