Hjemmekontor

Der er følgende grundregler for at få fradrag for dit hjemmekontor – læs herunder. Du kan også blive klogere på, hvad din revisor pris er for rådgivering for dit hjemmekontor.

– Mikael Hansen, Revisor

 

Reducer din revisorregning

Indretningen skal ligne et kontor, hvor man arbejder, og dit hjemmekontor skal ikke kunne bruges til private formål

Værelset skal være indrettet, så det ikke længere kan betragtes som et privat rum i boligen. Det kan for eksempel være, at der er et værksted med dertilhørende specialværktøj eller andet. Her må der således ikke være noget, der tyder på, lokalet kan bruges til private formål.

Herudover må lokalet heller være et gennemgangsværelse i boligen.

Ud over ovennævnte indretning kan lokalets adgangsforhold også have betydning. Hvis der er egen indgang til lokalet udefra, så vil det være en indikation af, at lokalet er adskilt fra boligens almindelige lokaler. Et godt eksempel kan være en kælder.

Dit hjemmekonto skal i væsentlig grad anvendes inden for normal arbejdstid

Værelset skal anvendes inden for normal arbejdstid. Hvis du eksempelvis modtager kunder 8 timer dagligt, vil der som udgangspunkt være tale om, at du har dit hovederhverv herfra, og lokalet bliver anvendt i væsentlig grad. Dette betyder også, at såfremt du har en anden virksomhedsadresse, vil det være svært at gøre krav på fradrag. Hovedvægten af arbejdstiden vil umiddelbart anses for at foregå på virksomhedsadressen og ikke i hjemmekontoret.

Hvad kan trækkes fra?

Fradraget beregnes ud fra, hvor stor en andel arbejdsværelset arealmæssigt udgør i forhold til resten af boligen. Hvis arbejdsværelset udgør 10% af boligens samlede areal, kan et fradrag for 10% opnås af de omkostninger, der har været til el og varme. Ved opgørelsen af arbejdsværelsets andel kan der tages hensyn til, om der er tale om specielt rum såsom et kælderrum eller et loft.

Her skal der foretages en konkret vurdering. Vand er f.eks. kun fradragsberettiget, når dette bruges i forbindelse med driften af din virksomhed. Det kunne eksempelvis være, hvis arbejdsværelset er særligt indrettet som en frisørsalon.

Andre udgifter så som ejendomsværdiskat og ejendomsskat kan også trækkes fra.

Tag kontakt til revisor Mikael Hansen – få faste, lave priser

Revisor Mikael Hansen holder til i København, men du er velkommen til at tage kontakt uanset hvor i landet, du befinder dig. Du kan altid skrive en e-mail på mikael@revisormikaelhansen.dk eller ringe på telefon 5353 6969. Hvis du har mindre spørgsmål eller henvendelser, står jeg altid til rådighed uden ekstra omkostninger for dig.

Kontakt mig